Uzay

Halkalı güzel Satürn gezegeni hakkında

Satürn ve halkaları

Satürn, Güneş’e uzaklık sıralamasında altıncıdır. Jüpiter gibi devasa bir gezegendir. Ama onun erişilmez, ulaşılmaz bir özelliği var. O harika gözüken halkaları. Sanki uzayın telli duvaklı şapkalı bir gelinciğidir Satürn. Halkalı güzel Satürn gezegeni hakkında neler biliyoruz bir bakalım.

Halkalı gelin,

Satürn’de neredeyse tümüyle gazdan oluşur. Kendi çapının beş katı çapına sahip olan çok güzel görünüşlü halkaları olduğu için Satürn’e Halkalı Gezegen denir. Satürn, çıplak gözle kolayca görülebilen en uzak gezegendir. Parlak, altın renkli bir yıldıza benzer. Gezegen diskini ya da halkaları görmek için bir teleskop kullanmak gerekir.

Satürn’ün elektrikli şapkası

Galileo’yu kandıran gezegen,

Satürn’ün halkaları, aletleri oldukça ilkel olan eski astronomların aklını karıştırmıştı. Galileo 1610 yılında ilk kez teleskopla Satürn’e baktığında, sanki üçlü bir gezegen sistemiymiş gibi, her iki yanında birer uydu gördüğünü sanarak şaşırmıştı. İki yıl sonra ise uydular görünmez olmuştu. Satürn Güneş çevresinde dolanırken halkalarının açısının ve boyutlarının değiştiğini, aşağıya ya da yukarıya doğru eğildiklerini biliyoruz.

Gezegene tam halka düzleminden, yandan baktığımızda halkalar görünmüyorlar. Aslında yok olmuyorlar, ama çok ince olduklarında onları göremiyoruz. Voyager uzay sondaları her ana halkanın binlerce küçük halkadan oluştuğunu buldu. Halkalara ad olarak harfler verildi. Bazıları örneğin F halkası, bükülmüş bir ip gibi dolaşık ve düğümlüdür. Bazıları da tam simetrik değildir. Halkalardaki parçacıklar, toz boyutlarındaki taneciklerden büyük buz bloklarına kadar değişik büyüklüklerdedir.

Gezgenlerin yolu

Satürn’ü keşfetmek,

Halkalı güzel Satürn gezegeni hakkında

Voyager uzay sondaları aynı zamanda Satürn’ün parlak B halkasının içinde at arabasının tekerler çubuklarına benzeyen çubuklar keşfetti. Çubukların halkalardan kopan tozlardan oluştuğu ve gezegenin manyetik alanı tarafından dönüş yönünde taşındığı düşünülüyor. Bu çubukları teleskopla görmeyi başaran astronomlar da var. Jüpiter gibi Satürn’ün de bazıları Dünya’dan görülebilen çok sayıda uydusu vardır.

Güzel Satürn hakkında bilinenler!

Güneş’ten çok uzak olmaları nedeniyle bunların çoğu sert buzdan oluşmuşlardır. Pek çoğunda dağlar ve vadiler bulunmasının yanında hemen tümümün yüzeyi kraterlerle kaplıdır. Satürn hakkındaki bilimsel verilerin yanında, esas beni cezbeden şey, uzayın o karanlık ve sessiz boşluğuna kattığı kadınsı güzelliktir.

semihbulgur.com